Livsmodlab
Hvem er vi?
I Livsmodlab arbejder vi med børn og unges livsmod og livsmodsproblematikker. Vi er et netværk af fagfolk, der i mange år har arbejdet med børn og unges trivsel og livsmod, herunder også mobning.
kan downloades på App Store og Google Play.
LifeMap er gratis
En ny app skal hjælpe unge i gymnasiet med deres problemer.
De senere år er vi regelmæssigt blevet ramt af overskrifter som ”Gymnasieelever går til psykolog som aldrig før”, og ”De unge er ved at kvæles under stress og pres”.
Unge oplever pres som aldrig før til at skulle præstere på alle platforme og fronter i deres liv.
De er flasket op med normen ”du er din egen lykkes smed”, og det kan skabe et enormt pres for at leve op til de succeskriterier, der pumpes ud både politisk, i medier og i samfundskulturen.
Det kalder på handling, og derfor har Livsmodlab og Fonden for Socialt Ansvar sammen begået denne helt nye tiltag ”LifeMap”, der skal hjælpe unge i gymnasiet til at reagere tidligt på deres problemer i stedet for at gå med dem alene.
4 forskellige flyers til elever - kan down-
loades på www.lifemap.dk
75 unge, 4 rektorer og vicerektorer, samt 15 studievejledere og lærere fra 5 gymnasier har været med til at udvikle LifeMap.
(dette var en del af LifeMap, før “SKAM” for alvor kortlagde betydningen af dette), og LifeMap tilbyder dette på lige fod med fagvoksnes forskellige råd i LifeMap.
”Det er første gang, jeg ser, at der er hjælp at få til os gymnasieelever. Det er mennesker i appen, vi kan relatere til. Og så er det godt, at der er forskellige typer ligesom os.
Det er råd, der siger, at de kender til vores virkelighed – ikke råd som ’du skal bare slappe af’”.
(Martine, 1.g, KG)
”Det er ikke nemt at åbne op overfor andre mennesker om sine problemer, og derfor er en app en god måde at starte med at forberede sig på åbne op.”
(Christian, 21 år, tidl. Elev på NGG – har været med til at udvikle appen, og kan ses i filmklip i LifeMap)
Viden og redskaber til gymnasier til bedre trivsel
se DR´s hjemmeside:
Natascha og Christian fortæller om deres roller i LifeMap og viser, hvordan man bruger appen.
Ny app hjælper unge i gymnasiet
- Gratis app til gymnasier klar i 31. oktober 2017
En del af de unge, der går i gymnasiet fortæller om stor usikkerhed og pres forskellige steder fra. Det kan handle om problemer i familien, men det kan også handle om sociale og følelsesmæssige problemer i gymnasiet, og oplevelsen af pres i jagten på de høje adgangsgivende karakterer, eksamensangst og depression. Drømmen om det perfekte liv, som en unik, populær, lækker, klog…. you name it…ung kvinde eller mand med succes i livet lever stærkt i de unges bevidsthed – og i vores samfundsskabte kultur. I Livsmodlab taler vi om ”Selvværdsepidemien” - Hvad nytter det, at de unge får at vide, at verden ligger åben, når de er tynget af usikkerhed, frygt for at træffe forkerte og, i deres optik, ”fatale” valg, og usikkerhed om de overhovedet kan klare deres hverdag i gymnasiet?
Appen er ikke bare en app. Den sætter de unges trivsel på dagsordenen, men vi gør det på en måde, hvor vi identificerer veje at gå og anviser konkrete tiltag, som kan hjælpe de unge og gymnasierne. App´en arbejder med at bryde med det magtfulde tabu blandt unge ”at have det dårligt” og arbejder med noget helt eksistentielt som HÅB. De unge får mulighed for at erfare, at de ikke er alene, men derimod i samme båd som rigtig mange andre af deres klassekammerater.
Pionérrojektet baseres på inddragelse af gymnasieelever,
deres lærere, studievejledere og ledelse samt viden og erfaringer fra forskning og praksis. Kontakt Livsmodlab for at høre mere om muligheden for at dit gymnasium bliver en del af indsatsen.
Projektet er et samarbejde med Fonden for Socialt Ansvar og LIVSMODLAB, og støttet af Simon Spies Fonden.
se mere her: App til gymnasieelever
Du griner ligesom fra hele kroppen
Red Barnets Natur & Fællesskabsprogram, Afdeling for Traume- og Torturoverlevere (ATT) i Odense og Livsmodlab.dk startede i 2011 et fireårigt pionérprojekt, der skulle undersøge og udvikle mulighederne for en helhedsorienteret rehabiliterende indsats for børn i traumatiserede flygtningefamilier på Fyn ved brug af naturen og friluftslivet som ramme.
Mere end 800 forældre og børn fra krigstraumatiserede flygtningefamilier med ophold i Danmark, samt knap 60 frivillige over 4 år, har deltaget i projektets aktiviteter.
Download Videns - og dokumentationsrapporten her
Læs mere om projektet her
Et helt nyt og anderledes undervisningsmateriale om Lisbeth Zornig Andersens barndom med omsorgssvigt og misbrug, sætter spot på faldgruberne og gråzonerne i arbejdet med udsatte børn og unge. Materialet er produceret af Kragefilm og Livsmodlab med støtte fra Egmont Fonden.
I 5 kortfilm konfronteres man med begreber som bl.a. børnesyn, tillid, loyalitet og samarbejde. Materialet er målrettet til:
•socialrådgivere og studerende
•pædagoger, lærere og studerende
•ældste elever i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne
•udsatte unge
Se de fem nye film med undervisningsmateriale her
LIVSMODLAB
arbejder vi med bl.a. ledelse, fagfolk som lærere, pædagoger, socialrådgivere, psykologer, konsulenter i kommuner samt børn, unge og deres forældre og plejeforældre. Vi arbejder teopraktisk, dvs. at vi arbejder med viden fra forskningen, samtidig med at vi er stærke praktikere. Vi har bl.a. samarbejdet med Exbus på DPU – Exploring Bullying in Schools.
Læs mere på www.mobbeland.dk
Livsmodlab.dk Dorthe Rasmussen email: dorthe@livsmodlab.dk tlf: 20686712
SIDEN ER UNDER UDVIKLING
Sitet er ved at blive renoveret med nyt lay out.
Hvis du vil vide mere om Livsmodlabs projekter, foredrag, kurser og vejledningstilbud kontakt